Örebro Segelflygklubb

Senast uppdaterad: 2022-12-21

Författare: Fredric Käll

Klubbhuset

Örebro Segelflygklubb är belägen alldeles intill Örebro flygplats. Vi har en modern flygplansflotta och bogseringsmöjligheter under hela säsongen.

Faciliteter på klubben

I klubbhuset finns toaletter, duschar, bastu samt gästkök, tillgång till kyl-/ frys, tv, dator, simulator m.m. Om man inte är i luften kan man sitta och "ljuga" lite på vårt soldäck.

Snabbmat, kaffe, dryck, glass etc finns att köpa i klubbhuset. Grillar finns att låna. På flygplatsen finns restaurang och kiosk. Tankar vatten gör man alldeles söder om hangaren. Vid icke flygväder kan man "träna" lite på vår simulator.

Internetuppkoppling finns att tillgå via vårt nätverk. Vi har gott om plats för såväl flygplan, flygplansvagnar, husvagnar och bilar

Boende

För "gästflygare" finns det möjlighet att hyra sängplats på "Hilton" som är segelflygklubbens gäststuga. Stugan är enkel men fräsch och försedd med tre rum. 1st 1-bädd, 1st 2-bädd, 1st 3-bädd. Priser framgår i prislistan i klubbmanualen. För den som önskar finns också camping-möjlighet i stråkets SV ände vid hangaren. I rätt ände av stan ligger Gustavsviks camping, dyr men bekväm. Om ni bor där har ni också möjlighet att spela lite bangolf på en lite annorlunda bana. Vandrarhem finns i Örebro Dessutom finns för den kräsne såklart en hel del hotell i Örebro. Sannakroa motell är ett prisvärt motell som ligger endast 3 km från klubbhuset. Frukost ingår!

Verkstad

I "byggis" kan man i uppvärmda lokaler utföra underhåll och reparationer. Här putsas och fejas under de mörka höstkvällarna. Bra underhållet ger säkrare flygning.

Om det inte är flygbart

Mariebergs köpcenter - "Europas bästa köpcenter" på rätt sida stan. Förutom Marieberg Galleria finns där IKEA, Bauhaus, Mediamarkt, Elgiganten etc etc... Om ni kommer med hela familjen inklusive barn och vädret inte lämpar sig för utomhusaktiviteter kan ungarna springa benen av sig på Lek & Buslandet.

Välkommen till oss!